5 tips för att öka fiberintaget

Fibrer för en gladare mage.

Kostfibrer, som är en del av växtbaserade kolhydrater, har en massa viktiga funktioner när det gäller matsmältning. Närmare bestämt tarmfunktioner och hur de ska fungera så bra som möjligt. Dessutom ger högre fiberinnehåll ökad mättnadskänsla, vilket hjälper mot sug och småätande mellan måltider. Den rekommenderade mängden för vuxna är ca 25-35g per dag, vilket många inte kommer upp i. Men istället för att räkna fibrer varje dag kan de här råden hjälpa! 

  1. Grönsaker till varje måltid. Se till att ha sallad eller andra grönsaker på tallriken, alternativt ha en ordentlig och matig sallad till lunch eller middag. Här finns tips på hur du kan göra en både god och mättande sallad.
  2. Välj fullkornsprodukter. För mat såsom ris, pasta, mjöl, bröd och frukostflingor finns det alternativ med olika mängder fibrer i. Fullkornsprodukter innebär att man använt hela kornet eller grynet för att göra produkten. Så t.ex. fullkornsmjöl ser grövre ut för att hela sädesslaget malts tillsammans, skal och allt. Där finns också gott om kostfibrer och mineralämnen som vi vill åt. Om du är osäker på produkter så håll utkik efter Nyckelhåls-märkning, det visar alternativ som har högre fiberinnehåll.
  3. Mer frukt och bär. Liksom med grönsaker innehåller frukt gott om kostfibrer. Försök ha som vana att äta minst 2 frukter om dagen, i samband med eller emellan måltider. Alternativt en riktigt härlig smoothie med frukt och bär.
  4. Frömix på maten. Blanda din favoritmix av olika fröer och kärnor, t.ex. pumpa, solros, sesam, chia- och linfrön. Strö sedan över maten för en extra boost av fibrer.
  5. Ät mer vegetariskt. Mer vego betyder ofta mer grönsaker, rotfrukter, bönor och linser som alla har mycket fibrer. Så att byta in några fler dagar vegetariskt har flera fördelar!
No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

bbb