Overnight oats med kanelstekta äpplen

Variera frukosten med Overnight oats. 

Kanske den mest underskattade frukosten någonsin. Superenkelt, nyttigt och ready to go direkt på morgonen. Också bra om man är sugen på något enklare när man vaknar. 

Grundrecept för en portion: 

1 dl havregryn

1 dl valfri mjölk 

Blanda ihop i en skål kvällen innan och ställ in i kylen. Hur enkelt var inte det?

Och nu ett par variationer:

  • Kanelstekta äpplen: Kärna ur, tärna och stek 1 äpple tillsammans med kanel och lite smör. Servera varma eller kalla.
  • Med frukt och bär: Toppa gröten redan kvällen innan med frysta bär som tinar i skålen över natten. Eller servera färska tillsammans med banan på morgonen.
  • Kvarg eller yoghurt: Ha på eller blanda i mixen för extra krämighet och ökad mättnadskänsla.
  • Proteinpulver: Förutom att det ger mer smak till gröten så ökar det även näringsvärdet. Protein ger också mer mättnad, vilket är bra om du känner att du blir hungrig kort efter frukost. Blanda 1/2-1 msk med havregryn och mjölk kvällen inna.
  • Chiafrön: Öka fiberinnehållet genom att blanda i frön. Chiafrön innehåller dessutom hälsosamma fetter som vi vill åt. Jag brukar ha ungefär 1 tsk, men man kan också blanda 50/50 havregryn och frön.

Extra tips från coachen: Förbered en burk eller behållare med färdigblandad mix av det du gillar att ha i gröten, t.ex. havregryn, proteinpulver och chia. Då är det bara att skopa upp önskad mängd och blanda med mjölk, sen är det klart! 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras