Kostråd efter julen

Den tiden på året igen. När julen är förbi, man har lite dålig koll på dagarna, rutinerna är helt åt skogen, och nyår väntar runt hörnet så man har lite ”oh well” attityd. Och för många finns mycket laddade känslor kring mat och ätande. Så här kommer lite fakta om kroppen och hur den faktiskt fungerar. 

  • När vi äter stora mängder salt håller kroppen kvar i vätska. Det kan orsaka uppblåsthet, magobehag och tillfällig viktuppgång (för att vatten väger ju något det med)
  • När vi äter kolhydrater lagrar vi också mer vätska i kroppen, framförallt i musklerna. Jag säger inte att vi blir ”tjocka av kolhydrater” (det enda som gör det är ett konstant energiöverskott ), utan handlar ännu en gång om tillfällig viktfluktuation. Och på just jul kanske vi äter mer kolhydrater än vanligt vilket förklarar varför vi ibland känner oss lite tyngre.
  • Att bryta rutiner genom att äta oftare, på annorlunda tider och generellt mer innebär också en stor chans att uppleva uppblåsthet, orolig mage och aptitförändring. Vår kropp är också fäst vid rutiner. Men det betyder inte att den inte hittar tillbaka lika snabbt som den kom av sig.
  • Antagligen äter vi lite annan mat än vad vi brukar på jul. Mycket kött och chark i olika former för många, ostar i alla dess slag, för att inte tala om alla de härliga, men tyvärr också gasbildande, kålgrönsakerna. Även här får kroppen och magen jobba med annat än den är van vid.

För att sammanfatta

Det är mycket med julen som gör att vi kan uppleva tillfällig (läs det igen: tillfällig) viktuppgång och matsmältningsobehag i olika former. En, två eller ens tre dagar på hela året kommer inte påverka varken vikt eller fettmassa permanent. Så lägg skuldkänslorna på hyllan och blicka framåt.

Några konkreta råd:

  • Drick mycket vatten och gå på promenader för att få igång matsmältningen. Och för guds skull, håll inte gaserna inne.
  • Försök inte överkompensera. Börja inte grubbla på nyårslöften om hur du ska lägga om alla aspekter i ditt liv samtidigt bara för att du ätit mer än vanligt i ett par dagar. Det funkar aldrig.
  • Hitta tillbaka till gamla vanor. Ännu en gång, istället för att överkompensera med livsomvälvande förändringar så fokusera på att hitta ett lugnt lunk till dina vanliga rutiner.
  • Fastna inte i julspåret (pun intended). Det är lätt att fastna i mentaliteten att ”nu har jag ju ändå ätit så mycket så jag kan lika gärna fortsätta”. Tänk såhär, om du skulle få punktering på ena däcket på bilen, skulle du gå runt och skära upp de andra tre också? Gör slut på de sista julresterna och börja sedan äta som vanligt igen.

Julen ska vara en härlig tid, och borde inte handla om ångest eller skuldkänslor kring mat. Så var snäll mot dig själv!

Nya tag och en god fortsättning!

 

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

bbb