Fit for fight på festival – Lönsamma kostråd ute på vift

Några tips på hur du håller både kroppen och plånboken nöjd under festival (eller andra roliga event). 

Sommaren har för min del varit fylld med äventyr, varav det senaste var på festival i Portugal. Förutom att det var otroligt kul att vara där med stämning, musik, människor och allt annat så var det också en rolig utmaning att planera logistik för campingen. Och – kanske framförallt – rörande maten. Alla festivaler är såklart annorlunda, men just i detta fall hade vi inte många alternativ som inte slog ett hål i plånboken eller lämnade oss trötta och hungriga. 

Så här kommer ett par tips och lösningar för dig som ska ut på camping och äventyr: 

  • Laga mat. Om möjligheten finns så är det absolut billigast och bäst att laga sin egen mat. Även om det inte finns tillgång till kyl så kan man laga mycket gott på torrvaror såsom bönor, linser, kikärtor, krossade tomater, kokosmjölk och pasta. Många grönsaker håller sig dessutom bra även utanför kylen.
  • Frystorkad mat. Numera finns det oändligt med alternativ som man lätt kan blanda upp med varmt vatten och få en måltid (i varierande kvalitet utefter pris, bör det tilläggas). Det kan handla om allt från snabbnudlar till en lyxig bolognese. Jag beställde en flerportionspåse med vegetarisk chili och ris som jag tyckte var väldigt prisvärt. Det var dessutom kompletterat med näringsämnen så att varje portion var näringsriktig med en variation av vitaminer och mineraler. Tyvärr så visade det sig senare att vi inte hade kokande vatten lättillgängligt i campet, så det blev inte så mycket användning. Men ändå, tanken (och chilin) var god!
  • Näringsdryck & bars. Det här var min hjälte under festivalen! Jag beställde ett pulver från Huel som innehöll alla essentiella näringsämnen i en portion. Det var alltså, till skillnad från vanligt proteinpulver, mer likt en måltid i flytande form. Och förvånansvärt mättande! Jag vill verkligen understryka att jag inte förespråkar att ersätta måltider med en näringsdryck till vardags. Men det är alltid bättre än att hoppa över måltider, som i de här sammanhangen många gör för att de inte har tillgång eller ork till matlagning. Så, i sammanhanget var både pulver och bars en mycket bra lösning i och med tillgänglighet och näringsinnehåll.
  • Kosttillskott och vätskeersättning. Komplettera mat och näringsdryck med multivitamin, Berocca eller andra kosttillskott. Inte för att det egentligen finns risk att till näringsbrist under så kort tid, men det hjälper för att hålla energinivån uppe, för kroppen att anpassa sig efter nya temperaturer och miljöer och dessutom hålla immunförsvaret på topp. För det finns inget tråkigare än att bli sjuk under festival. Ha också som vana att påbörja och avsluta dagen med vätskeersättning om du vistas i varma miljöer (särskit om alkoholen flödar lite mer än vanligt).
  • Food court. Många festivaler och campingar har någon slags food court. Och självklart ska man unna sig mat! Men om man inte är beredd att lägga runt 400-500kr på måltider varje dag så kan det bli knapert. Min lösning var att äta 1-2 måltider från food court och komplettera med kosttillskott och näringsdryck. Det är såklart annorlunda för alla vad som funkar, och man vill ju inte gå runt och känna sig hungrig. Så lyssna på din kropp när den vill ha en ordentlig måltid. Ett tips är också att välja mat med mycket protein, komplexa kolhydrater och hälsosamma fetter för att få en ökad mättnadskänsla. Exempelvis en burrito med ris, bönor, ägg och avokado. Eller en matig sallad med quinoa, sötpotatis och kyckling. Istället för en nachotallrik för samma pris (inget fel med nachos, men allt har sin tid och plats).

I slutändan handlar det om att hitta en balans och vad som funkar för var och en. Beroende på längd på festival eller event kanske maten inte ens hinner bli en stor kostnad. Då kan man vilja unna sig härlig mat på beställning alla måltider. Men som i alla  sammanhang får vi ut mer om vår kropp mår bra så att vi faktiskt orkar med alla underbara äventyr. Så ägna en liten extra tanke åt maten och vilka enkla lösningar du kan ha med dig!

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras